Avontuurlijk Da Nang - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Eline Marieke - WaarBenJij.nu Avontuurlijk Da Nang - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Eline Marieke - WaarBenJij.nu

Avontuurlijk Da Nang

Blijf op de hoogte en volg Eline Marieke

26 Februari 2015 | Vietnam, Xóm Pho

Vanuit Hue ben ik aangekomen in Da Nang. Daar zijn een van de grootste grotten ter wereld te vinden.
Aangekomen op een bijzondere slaapplek, waar je in 1 grote slaapzaal slaapt met daarin zelfs de medewerkers die er slapen. Een scheiding tussen werk en prive lijkt er niet bij te zijn, wat misschien wel maakte dat het personeel meer met zichzelf bezig is dan dat ze hun klanten helpen. Anyway, een bed is een bed. De volgende dag samen met een groepje op pad gegaan op scooter. Deze keer zelf gereden, een prachtige wereld in tussen de bergen. Zonder kaart kwamen we niet bij de grotten terecht wat we maar bewaard hadden voor de volgende dag. Op deze kaart stond een andere route, met grappige dingen zoals een zogenaamde 'fun-route' en een kippenboerderij waar je je eigen kip kon slachten/eten. Die route zijn we ingegaan en we kwamen terecht op een lange modderige weg met plassen met water. Een grote glibberige bende waar we met de scooter doorheen gingen. Al glibberend/slipper-klei-scheppend aangekomen op een andere weg waar een man ons de weg wees naar de boerderij. Eenmaal op pad stuitte we weer op een bijzondere weg, met alleen een middenstuk en aan beide kanten gleuven waar je niet in kon rijden. Op het middenstuk was de voorste rijder vast komen te zitten, en daar stonden we dan, waar we geen kant op konden. De boerderij was duidelijk niet bereikbaar via deze onbegaanbare weg. Een momenten later kwamen er drie wilde koeien om ons heen springen, met 1 daarvan een jong (wat ze agressief kan maken). De beesten kwamen akelig dichtbij en we konden geen kant op. Ze sprongen om ons heen een meter bij ons vandaan en de jongen achter mij (wie de laatste was in de rij) scheet in zijn broek van angst. Hij keek de wilde koe die twee meter bij hem vandaag stond recht in de ogen aan en riep mij aan de kant te gaan, waar ik geen kant op kon! Gelukkig bedacht de koe zich en sprong de andere kant op. Dat ware wel even spannende momenten, waar ik hard om moet lachen als ik eraan terug denk hoe we daar stonden. Vervolgens de scooters opgetild en omgekeerd, om onze weg te vervolgen naar de boerderij waar we een hapje hebben gegeten. We waren met een groep van 8, waarvan 3 andere meiden die achterop zaten. Ik was de enige meid die reed, waarbij je je wel kan voorstellen dat het tempo hoog lag met jonge jongens. Wat dat betreft ben ik blij de ik dat overleefd heb. Als je de 100 km per uur aantikt op een scooter in je korte broek en shirtje was ik me er wel van bewust van dat het akelig fout kan gaan. Anderzijds heb je wel het gevoel dat je leeft, als je zo tussen de prachtige natuur rijd. Natuurlijk heb ik wel geconcentreerd en voorzichtig gereden ondanks de snelheid (en nee mam, ik zal niet weer zo snel rijden). En nee, ik hoef ook geen goed bedoelt advies over deze goed afgelopen activiteit ;-).
Gisteren hebben we dan de grotten bezocht, waaronder de Dark Cave. Daar kon je ziplinend naar beneden, wat eigenlijk op mijn lijstje voor Laos stond (wat ik dus geskipped heb). Toch nog een kans om dat te doen! Wat een geweldig uitzicht heb je dan tussen de bergen. Eenmaal beneden zijn we de donkere grot ingegaan, waar het hoe dieper we erin kwamen, hoe donkerder en modderiger het werd. Uiteindelijk glibberden we van een modderig pad in en belandde je in een bad van modder. Gelukkig hou ik ervan om te kliederen met modder. Met iedereen in een groot modderbad moesten we het licht uitdoen. Natuurlijk was er al modder heen en weer gegooid, maar toen een meid gilde reageerde een andere meid daarop met panisch modder om zich heen gooien. Daar ging de volle lading, recht in mijn bakkes. Mijn ogen (met daarin lenzen), mijn oor en in mijn mond.. Overal modder. Daar werd ik niet zo blij van, aangezien je het met vieze modderhanden maar moeilijk schoon kon maken. Maargoed, ondanks dat wel gelachen om het geklieder en het modderbaden. Dan heb je een leuke baan, mensen naar de modder brengen en zien hoeveel plezier ze hebben als kleine kinderen in de modder. Na een stuk terugglibberen in de grot was water waar we door het donker heen zijn gezwommen. Ook een aparte ervaring, zo door een donkere grot zwemmen. Heel aards.
Dat waren twee avontuurlijke dagen. Vannacht ben ik verhuisd naar Hoian. Over een kleine week vlieg terug naar Bangkok, waar ik mijn reis zal vervolgen naar Australië. De tijd vliegt voorbij! De afgelopen weken bezig geweest met het zoeken van werk, maar nog niets kunnen vinden. Werken op een boerderij of een vruchtenplukkerij kan ik onnline weinig vinden. De tijd zal het leren. Ik denk dat het vanuit daar makkelijker zal gaan in die branche.
Tabee maar weer :-)

  • 26 Februari 2015 - 08:00

    Miek:

    Ik zeg niks.!!!!!!!!!!!!!! X

  • 26 Februari 2015 - 10:11

    Maaike:

    Gierend van het lachen heb je verhaaltje weer gelezen. Kan mij voorstellen dat moederslief er iets anders overdenkt. Het is weer op en top Eline!! zo puur......
    Ik eet vanavond een hapje met mama in de stad en dan zullen wij het er nog wel even overhebben.
    Dikke kus en PAS GOED OP JEZELF

  • 26 Februari 2015 - 14:48

    Tante Alie:

    Nou nou, lekkere kliederboel zal dat geweest zijn. Heerlijk!!!! Om even terug te komen op dat scooter rijden: wees voorzichtig! Haha, ik ben niet je moeder dus ik mag er wat van zeggen. Even je moeder helpen. Wees voorzichtig! Maar na je ervaring doe je dat vast wel. Groeten en dikke tuut.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline Marieke

Half december vertrek ik voor een half jaar naar Azië. Tijdens deze zeer waarschijnlijk avontuurlijke reis zal ik zo nu en dan verslag uitbrengen van mijn avonturen of gedachtes die ik met jullie wil delen.

Actief sinds 22 Nov. 2014
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 31185

Voorgaande reizen:

11 Mei 2017 - 06 Juni 2017

Colombia 2017

11 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Cuba

12 December 2014 - 05 Juni 2015

Moments in Azië

03 Maart 2015 - 01 Juni 2015

Australie!

Landen bezocht: