Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Eline Marieke - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Eline Marieke - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Eline Jansen

Blijf op de hoogte en volg Eline Marieke

09 Januari 2015 | Thailand, Chiang Mai


De nacht voor mijn vertrek naar Chiang Mai verbleef ik op Krabi, waar ik eerder al over schreef. Ik schreef over een aangename bungalow die in de nacht iets minder aangenaam bleek te zijn. De nacht leek een beetje op een nacht uit een slechte horrorfilm, met licht van de passerende auto's door de ramen en de stroom die uitviel voor ruim een uur. Daarnaast leefde er 'monsters' tussen de wand en op het dak van mijn bungalowtje. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het was, maar gezien de hoeveelheid kabaal was het groter dan een eekhoorn. Voor het gevoel van veiligheid heb ik mijn klamboe opgehangen wat me de nacht door heeft geholpen. Ik was blij toen ik in de taxi op weg naar het vliegveld was.
Eenmaal in Chiang Mai aangekomen werd ik opgehaald door iemand van mijn verblijfplaats. De afgelopen weken heb ik veelal doorgebracht op plaatsen waar je gelieve met je vriendje zit, wat ik wel eens lastig vond. Ik had nog een paar dagen geboekt staan, waaronder de trekking door de jungle waar ik veel zin in had. In de ochtend werden we opgehaald door 'yeeyee', onze gids voor de aankomende drie dagen. Na een stuk rijden kwamen we aan bij een groot groen beschermd natuurreservaat. De eerste berg omhoog was een feit met een graad of 30 pal in de zon. Dat kon nog wel eens pittig worden. En dat werd het, maar zeker op een positieve manier. We hebben veel gehiked de eerste twee dagen, wat veelal heuvel op heuvel af ging. Ondertussen pauzeerden we bij een mooie waterval waar we konden zwemmen en afkoelen onder de waterval. De twee nachten hebben we geslapen bij 'boeren' families. De eerste familie was gevlucht uit Birma en is hier in de bergen naar wonen. Veelal waren deze families zelfvoorzienend, met behulp van de dieren die de hadden op het erf en het stromende water uit de rivier. Back to basic it was (and i liked it a lot!). Mijn telefoon had ik achter gelaten ook al was ik in afwachting van een berichtje van Jessie die zou uitzoeken of het mogelijk was om samen naar Birma te gaan. Dat zou ik echt heel leuk vinden, dus daar was ik wel wat mee bezig in mijn hoofd.
Anyway, terug naar de jungle. Op dag twee kregen we het aanbod van de (2e) familie om tegen betaling varken te eten, waar ik vriendelijk voor heb bedankt aangezien ik geen fan ben van varken en ik daar niet zo nodig aan mee hoefde te doen. De anderen gingen ervoor en zo werd er een klein biggetje van 7 maanden geslacht bij de buurman en schoongemaakt in de rivier. Ik ben bij de moeder van de familie gaan zitten die de rest van de maaltijd voorbereidde. Het eten wat overigens heerlijk was gedurende de hele trekking. De vrouw sprak geen Engels, maar met gebaren vertelde ze me dat ze drie dochters heeft die verderop woonde. Het leven van deze vrouw is zo anders dan hoe wij gewend zijn om te leven. Bijzonder om te zien en bijzonder om in contact te zijn met deze familie, die veel moeite heeft gedaan voor hun bezoekers. Op de boerderij was een toilet (/gat in de vloer) met een deur die je niet fatsoenlijk dicht kon doen. Daarnaast was er geen douche, dus dat werd haren wassen onder de waterval. We hadden een leuke groep, waarbij alles goed was zoals het was, of er gesproken werd of het stil was. De gids transformeerde avonds in een 'clown' die na 10 bier riep 'oh my buddah!'. Dat zouden wij in Holland eens moeten doen..;-) bier drinken onder werktijd.
De laatste dag stond de rit op de olifant en bambooraften op het programma. We kwamen aan op het terrein waar de olifanten klaarstonden met bakjes op hun rug, aan een ketting. Ik was er vrij snel over uit dat dit hem niet ging worden voor mij. Ik vond het verdrietig om te zien, dit is niet zoals het hoort te zijn. Een andere meid van onze groep twijfelde en stapte uiteindelijk op. Eenmaal terug had ze spijt en was ze overstuur omdat ze had gezien dat de beesten niet meer veel liefde behandeld werden. Ik was blij dat ik bij mezelf was gebleven en geluisterd had naar dat borrelende gevoel wat me zei dat ik dit niet oké was. Het is jammer om te zien dat er mensen/dieren misbruikt worden voor de toerisme.
Buiten dat om heb ik genoten van de trekking en het zijn in de natuur op die manier.
Eenmaal terug natuurlijk gelijk mijn telefoon gechecked om te kijken of Jessie naar Birma kwam, wat ze doet! Ik heb zin om haar te zien en om samen te zijn met iemand die mij gewoon kent. Dat mis ik soms wel tijdens het reizen.
Ik ben inmiddels klaar met de geboekte nachten en zit inmiddels in een leuk hostel. De sfeer is hier sociaal en de vrouw die het runt is echt een topper. Een van de liefste mensen die ik ooit ontmoet heb ik geloof ik. Als je hier binnenkomt roept ze tegen iedereen die hier rondhangt 'Hello everybody, this is Elineeeej' en daarnaast is ze bereid je overal bij te helpen. Ik slaap in een dorm met 14 mensen, waar ik nog wel even aan moet wennen. Als iemand langs mijn stapelbed loopt voelt het alsof er een aardbeving plaatsvind en er zijn constant mensen die de kamer in en uit lopen, dag en nacht. Daar zal ik maar aan moeten wennen. Mijn ooglapje met 'do not disturb' en oordoppen helpen iets tegen alle onrust om me heen.
Gisteren heb ik een kookcursus gedaan en verschillende Thaise gerechten gemaakt. Erg leuk om te doen en zeer smakelijk! Leuk om thuis te maken voor als ik lieve mensen op bezoek heb.
Het weer hier is slecht. De regen komt met bakken uit de hemel. Ik hoop dat het droog wordt, aangezien ik wat bedekkende kleren moet kopen voor Birma waar ik morgen heen ga. Het wordt niet gewaardeerd als je rondloopt in strapless shirtjes (zoals ik gisteren deed wat ervoor zorgde dat het net leek of ik de 'naked chef' was met mijn schort voor).
Morgenochtend ga ik met de bus naar Mae Sai, waar de grens naar Birma is. Tot nu toe kan niemand mij vertellen en kan ik online nergens vinden hoe ik van Mae Sai naar Yangoon kom. Medewerkers van informatiepunten hier vertellen me dat ik dat daar uit moet zoeken. Dat wordt dus wel even spannend, ook omdat ik verschillende verhalen hoor over de veiligheid in Birma (onder andere ivm drugsbendes ed). Maargoed, ik ga het aan op gezond verstand (en een beetje op goed geluk). En mocht het niet anders kunnen zoek ik het dichtstbijzijnde vliegveld op en zal ik helaas alsnog beroep moeten doen op mijn financiële voorraad. Ik ben in ieder geval blij om over een paar dagen samen met mijn vriendinnetje door Birma te reizen.

  • 09 Januari 2015 - 10:28

    Maren:

    Mooi Eline,en spannend ook! Goede reis en groetjes aan Jessie! ;)

  • 09 Januari 2015 - 10:48

    Mieke:

    Hallo lieverd, al weer op reis naar je volgende bestemming. Hopelijk zul je het daar naar de zin hebben. Wel even spannend hoe je van A naar B gaat. Wel heel geweldig dat je Jessie gaat ontmoeten. Super leuk. Geniet daarvan. En... als het daar niet veilig is, weg wezen he. Je eigen veiligheid staat voorop in dit half jaar.
    Trouwens, leuk dat je een van de liefste vrouwen ooit hebt ontmoet in het hostel, maar dat klopt toch niet? Ik dacht altijd dat ik dat was. Toch?

  • 09 Januari 2015 - 12:46

    Tante Alie. :

    Hoi Eline, leuk dat je je vriendin gaat ontmoeten. Alleen is ook maar alleen. Het reizen is vast wel je ding, maar misschien niet om dat alleen te doen. Fijne tijd samen in Birma. Knuffel.

  • 09 Januari 2015 - 15:08

    Maaike:

    Hey lieverd wat weer een verhaal. We hebben het er bij ons laatste weerzien over gehad; je komt jezelf wel tegen. Maar wat doe je het goed!!!Je gevoel is zuiver en dat geeft je houvast. Ik behoor natuurlijk tot een van je lieve "vrieden" en zie nu al uit naar de kookworkshop....ik help je wel. Pas goed op jezelf en geniet straks dubbel als Jessie er is. Dikke kus

  • 09 Januari 2015 - 16:42

    Evelien:

    He elientje ik volg je verhalen op de voet. Je schrijft leuk en ik vind het mooi hoe je het daar beleeft.
    Veel plezier met Jessie! Groetjes Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline Marieke

Half december vertrek ik voor een half jaar naar Azië. Tijdens deze zeer waarschijnlijk avontuurlijke reis zal ik zo nu en dan verslag uitbrengen van mijn avonturen of gedachtes die ik met jullie wil delen.

Actief sinds 22 Nov. 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 31196

Voorgaande reizen:

11 Mei 2017 - 06 Juni 2017

Colombia 2017

11 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Cuba

12 December 2014 - 05 Juni 2015

Moments in Azië

03 Maart 2015 - 01 Juni 2015

Australie!

Landen bezocht: